do roku 2019
do roku 2019
Wykonane dochody
bieżące
Wykonane dochody majątkowe
Wykonane dochody
własne
Wykonane dochody unijne
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne
na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Gminy Mosina w 2020 r. były wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), stanowiące ponad 24% wszystkich dochodów Gminy. W stosunku do roku poprzedniego wpływy Gminy Mosina z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych wzrosły zalewie o 0,8%. Drugim najważniejszym źródłem dochodów Gminy Mosina w 2020 r. były dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej zlecone gminom, związane z realizacją świadczenia wychowawczego stanowiącego pomoc państwa w wychowywaniu dzieci (środki na realizację programu "Rodzina 500+"), które wykonano na poziomie 44,1 mln zł (23,81% dochodów ogółem). W stosunku do roku poprzedniego dochody te wzrosły o 35,27%. Trzecim najważniejszym źródłem dochodów Gminy była subwencja ogólna wykonana na poziomie 26,7 mln zł (wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 3,27%). Trzy najważniejsze źródła dochodów Gminy zapewniły w 2020 r. łącznie ponad 62% wpływów do budżetu.
Czwartym najważniejszym źródłem dochodów Gminy w 2020 r. był podatek od nieruchomości, będący jednocześnie najważniejszym źródłem dochodów własnych. Wykonano je na poziomie 22,3 mln zł, co zapewniło 12% wpływów do budżetu. W stosunku do roku poprzedniego wpływy z podatku od nieruchomości wzrosły o 0,7%. Wśród pozostałych dochodów własnych Gminy Mosina wykonanych na znaczącym poziomie w 2020 r. wskazać należy:
wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych ustaw - 9.204.817 zł (wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 53,62%);
wpływy z podatku od czynności cywilnoprawnych - 2.408.450 zł (spadek w stosunku do roku poprzedniego o 6,4%);
wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze - 856.309 zł (spadek w stosunku do roku poprzedniego o 3,57%);
wpływy z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości - 827.680 zł (spadek w stosunku do roku poprzedniego o 0,8%);
wpływy z podatku od środków transportowych - 805.546 zł (wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 14%);
wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych - 534.160 zł (wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 0,9%).
do roku 2019
do roku 2019
Wykonane wydatki
bieżące
Wykonane wydatki majątkowe
Środki własne
na inwestycje
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuję na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje na mieszkańca
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem na mieszkańca
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W ramach zrealizowanych wydatków, w 2020 r. Gmina Mosina najwięcej środków wydatkowała na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Suma wydatków Gminy poniesiona w dziale 801 - Oświata i wychowanie oraz 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza wyniosły ponad 62,7 mln zł i razem pochłonęły ponad 31% środków budżetowych wydatkowanych w 2020 r. Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wydatków Gminy wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu w większości gmin w Polsce. Drugim najbardziej wydatkotwórczym obszarem funkcjonowania Gminy w 2020 r. była pomoc społeczna i wsparcie rodziny. Wydatki z obszaru pomocy społecznej i wsparcia rodziny wiązały się w głównej mierze z realizacją rządowego programu "Rodzina 500+" oraz wypłatą zasiłków i świadczeń rodzinnych. W 2020 r. zrealizowano je na poziomie 58,6 mln zł (suma wydatków w dziale 852 - Pomoc społeczna, 853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej oraz 855 - Rodzina). Zadania z zakresy pomocy społecznej i wsparcia rodziny pochłonęły ponad 29% wydatków Gminy zrealizowanych w 2020 r. Znaczące środki Gmina wydatkowała również w obszarze transportu i łączności oraz gospodarki komunalnej i ochrony środowiska, co wiązało się z realizowanymi przez Gminę zadaniami inwestycyjnymi. Utrzymanie aparatu administracyjnego w 2020 r. wyniosło ponad 12,9 mln zł, co stanowiło ponad 6% wydatków budżetowych Gminy.
do roku 2019
do roku 2019
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Gminy Mosina na koniec 2020 r. wyniosło 43,6 mln zł. W stosunku do roku poprzedniego kwota zadłużenia Gminy wzrosła o ponad 32%. Wzrost zadłużenia Gminy Mosina jest wynikiem wysokiej aktywności inwestycyjnej Gminy (z uwagi na ograniczone możliwości generowania dochodów własnych, w celu zrealizowania zadań inwestycyjnych zaciągnięto nowe zobowiązanie, które również stanowi wkład własnych do realizowanych inwestycji z dofinansowaniem). Poziom wygenerowanej w 2020 r. nadwyżki operacyjnej zapewnia bezpieczeństwo finansowe, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.
Spłatę zadłużenia Gminy Mosina zaciągniętego do 2020 r. włącznie planuje się do 2026 r. W tym okresie średnioroczna prognozowana nadwyżka operacyjna Gminy kształtuje się na poziomie 11,3 mln zł. Korygując wartość prognozowanej nadwyżki operacyjnej o wysokość spłat przypadających w danym roku, (nadwyżka operacyjna netto) wynosi ona średnio 5 mln zł. W tabeli poniżej przedstawiono najważniejsze parametry finansowe dotyczące zdolności kredytowej Gminy Mosina w w horyzoncie czasowym WPF (lata 2021-2027). Zwrócono uwagę na następujące parametry: harmonogram spłat i obsługi zadłużenia, prognozowana nadwyżka operacyjna brutto i netto, zdolność do obsługi dodatkowych zobowiązań.
Prognozowane parametery finansowe dla Gminy Mosina w latach 2021-2027